TBLine Cerified Mimecast Reseller

Vertrouwen hebben in de Cloud

Misschien is de grootste uitdaging voor cloud-leveranciers wel klanten helpen de gevolgen van het overhandigen van niet alleen de gegevens, maar ook bedrijfsprocessen naar een cloud-leverancier te begrijpen en te rechtvaardigen, vooral wanneer de cloud nog onvolwassen is en standaarden ontbreken. Omdat voor veel bedrijven de cloud steeds meer de standaard keuze wordt, moet men weten waar de gegevens zijn en hoe veilig de cloud is. Relatief gezien staat cloud computing nog in de kinderschoenen, maar maakt een snelle groei door. Dat de acceptatie snel zal komen blijkt wel als een invloedrijke Gartner-analist zegt dat hij zelden iets anders dan SaaS-oplossingen aan bedrijven aanbeveelt wanneer zij hun de e-mailbeveiliging willen aanpakken. Kijkend naar archivering is het beeld vrijwel hetzelfde. SaaS-leveranciers groeien sneller dan hun "on premise" concurrenten, hoewel zij nog een kleiner marktaandeel hebben. En, met Microsoft's strategische prioriteit om de on-premise dominantie van Exchange te transfereren naar de cloud met Office 365, is het vrij duidelijk dat in de toekomst al deze functies vanuit de cloud aan klanten zullen worden geleverd.

Het is niet "of" maar "wanneer"

Er blijken twee stromingen te zijn als het gaat om de adoptie van cloud computing, de "haves" en de "have- not's”; zij die cloud computing doen en zij die dat (nog) niet doen. Aan de ene kant, vooral in het middensegment, hebben cloud-leveranciers nu te maken met een veel meer ervaren klantenbestand. Veel CIO's zijn na de aankoop van hun eerste of tweede cloud-service veel wijzer geworden, vooral door leveranciers die te veel beloven of zich verbergen achter valse SLA's. Een specifieke zakelijke of technische behoefte kan hun volgende aankoop sterk beïnvloeden, maar meer waarschijnlijk is dat de aankoop zal worden gebaseerd op niet alleen de dienst, maar op de wijze waarop de cloud-leverancier de dienst levert. Anders gezegd, de cloud-leverancier geeft de doorslag. De tweede stroom is het overtuigen van de "have not's" om cloud computing te adopteren; vaak is dit grotere ondernemingen overtuigen dat hun gegevens veilig zijn in de cloud. Dit is een langzaam proces, omdat deze bedrijven veelal grote investeringen hebben gedaan in on premise IT-oplossingen en in mensen. Deze erfenis maakt een overstap naar cloud-technologie niet alleen een technologische verandering, maar ook een culturele verschuiving. Maar het maakt niet uit hoe groot de organisatie is, de druk op IT-afdelingen om de kosten te verminderen en de meerwaarde te verhogen, is overal hetzelfde. En de meeste, zo niet alle wegen leiden naar de cloud. Een gevaar is dat CIO's van grote ondernemingen de neiging hebben om de grootste, meest gevestigde technologiemerken met de grootste marketingbudgeten te 'vertrouwen' om hun gedateerde technologieën op te schonen. Het woord 'gevaar' wordt gebruikt, want, als het om cloud gaat, geld vertrouwen niet kan kopen. Kleinere, pure cloud-leveranciers zoals Mimecast, moeten het vertrouwen verdienen door focus, kennis van zaken en op een uitmuntende wijze de cloud-diensten leveren.

Klantenservice

Van CIO's die de sprong naar de cloud al hebben gemaakt horen wij dat klantenservice, naast kosten, snel stijgt op de prioriteitenlijst bij de selectie van cloud-diensten. Dat is vooral omdat klantenservice de afgelopen twee jaar het grootste pijnpunt voor de gebruiker van cloud-dienst is. Waarom? Omdat het de meest onderbelichte bedrijfsfunctie in de cloud-industrie is. De bedrijfseconomische voordelen van SaaS en cloud werken alleen als de klanten voor een langere periode van de dienst gebruikmaken. Mimecast behoudt meer dan 98% van de klanten. Het is duidelijk dat de dienst goed moet werken, maar misschien is het nog belangrijker dat de klanten goed worden bediend.

Natuurlijke selectie

In het middensegment van de markt zal er een periode van 'natuurlijke selectie' komen, waar cloud-bewuste IT-managers zich van leveranciers ontdoen die de dienst niet leveren overeenkomstig de belofte door verschillende redenen: onbetrouwbaar product, onrealistische SLA, geen klantenservice, twijfelachtige beveiligingsprotocollen, of rammelende oplossingen gebouwd op OEM-producten of slecht geïntegreerde acquisities. Cloud-leveranciers die voor de lange termijn gecommitteerd zijn en investeren in waar het om gaat ,zullen naar de top stijgen door dit proces en anderen zullen buiten de boot vallen.

Transparantie

De "have-not's" en grotere ondernemingen moeten nog steeds geholpen worden met hun 'vertrouwensproblemen' en dat zal niet gebeuren door alleen te focussen op een uitmuntende klantenservice. Zinvolle initiatieven waarmee vertrouwen van een ietwat vaag begrip naar een tastbaar selectiecriterium worden omgevormd verdienen krachtige ondersteuning. Een voorbeeld hiervan is Cloud Security Alliance's Security Trust en Assurance Register ofwel STAR, die inspeelt op de behoefte van ondernemingen om de beveiliging door een cloud-leverancier te begrijpen. Een ander voorbeeld is de bereidheid om zich te houden aan veiligheidsnormen zoals ISO 27001. Maar providers blijven aarzelen om bedrijfseigen informatie vrij te geven. Transparantie is duidelijk een belangrijke factor bij het succes van cloud-technologie, vooral als een middel om CIO's te overtuigen dat hun gegevens veilig en betrouwbaar zijn. Het blijven omarmen van initiatieven zoals STAR en ISO27001, die het vertrouwen tastbaar maken, is belangrijk, maar de groei in het middensegment van de markt zal waarschijnlijk komen uit goede ouderwetse waarden, zoals het leveren van een uitstekende after-sales support en van het delen van ervaringen van klanten. STAR startte in het vierde kwartaal van 2011 en het doel is om een publieke repository te zijn van de veiligheidsmaatregelen van leveranciers. STAR-leden kunnen het CSA's Consensus Assessments Initiative of de Cloud Controls Matrix Framework vragenlijst invullen, beiden opgesteld volgens de ISO 27001 norm, en uiteindelijk akkoord gaan met de online publiekelijke publicatie van die gegevens.
Mimecast • E-mailbeveiliging • E-mailarchivering • E-mailcontinuďteit • File archivering • Unified Email Management • Lync archivering • Grote bestanden verzenden • Mobiele Apps Vraag offerte Downloads • Whitepapers • Analistrapporten • Brochures • Solution Briefs • Video's Nieuws • Persberichten • Nieuwsberichten • Inside Mimecast Over ons • TBLine en Mimecast • Contact Oplossingen • Microsoft Exchange • Office 365 • Productiviteit en mobiliteit • Compliance • Postini verlaten • Fusies en acquisities
Home  Nieuws  >  Nieuwsberichten  >  Vertrouwen hebben in de Cloud 
Mimecast Oplossingen Downloads Nieuws Over ons Vraag offerte